Zaterdag 16 juni.

18 juni 2018 - Gythion, Griekenland

De weersvoorspellingen zijn voor de komende dagen wat minder. De temperatuur zakt naar 27 graden, bbbrrrr koud hoor haha. Gisteren stond er een harde wind hier. Goed weer dus om naar Sparta en Mystras te rijden. De eerste 15 kilometer door de bergen zitten we enorm te genieten. Whauw, wat een prachtige kloof waar we doorheen rijden.

In Sparta aangekomen weten we niet wat we zien. Het is hier DRUK !!!!!! File rijden door de straten. En iedereen parkeert zijn auto gewoon dubbel, zodat we er maar met moeite door kunnen rijden. Na een tijdje zoeken vinden we een parkeerplaats, ook nog eens dicht bij de opgravingen. Bij het beeld van Leonidas.

Een paar minuten lopen dan zijn we bij het archeologisch museum.

Er is in Sparta maar heel weinig terug gevonden uit die tijd. Het enige belangrijke voor de Spartanen was vechten, verder niets.  In een park zie je ruines , gemaakt van natuur- en bakstenen. Er staat een Byzantijnse kerk uit de 10e eeuw, En een klein gedeelte van een theater. Wij zijn er niet kapot van. Het is allemaal onverzorgd nergens bewaking of zo. Veel brokstukken. Bikkel mag niet mee, maar er is niemand die het in de gaten houdt, dus wij hebben niets gezien....

Op naar Mystras.

Een van de meest betoverende locaties van Griekenland.

Opgenomen in de werelderfgoedlijst van Unesco.

Mystras.....de voormalige Byzantijnse hoofdstad van Morea.

Gebouwd tegen een uitloper van het Taigetosgebergte. De stad heeft 2 ingangen. Een ingang bij de benedenstad en een bij de bovenstad. Verbonden met elkaar via de Monemvassia-poort.

Wij beginnen boven want beneden staat alles vol. Via een smalle weg klimmen we omhoog en kunnen daar gelukkig de camper parkeren.

Bovenop is het kasteel omgeven door een dubbele omwalling. Leuk om even overheen te lopen. Het terrein is HEEL ERG STEIL. Moeilijk om te lopen / klauteren. We moeten over rotsen, steentjes en stenen ( soms behoorlijk  glad )  Soms wat treden, echt zwaar.

Maar als we boven zijn gekomen dan hebben we indrukwekkende vergezichten over de ravijnen van het Taigetosgebergte. Er staat een ruine van een paleiskerk uit de 14e eeuw. Daar zijn nog verschillende fraaie fresco's te zien.

Na 1 1/2 uur zakken we met de camper weer  naar beneden. Bij de benedenstad is het nu heel rustig, dus gaan we daar ook heen. Via een poort loop je naar binnen. Hier heb je het Pantanassaklooster uit de 15e eeuw, waar nog enkele nonnen wonen. We nemen een kijkje in het museum, lopen langs verschillende ruines en gaan dan weg.

Mystras is echt een aanrader voor iemand die naar het vasteland van Griekenland gaat. Echt de moeite waard, al is het vermoeiend lopen.

We moeten weer door Sparta om onze weg te vervolgen, maar nu is het uitgestorven in de straten. Niemand te zien, heel raar.  47 kilometer verderop stoppen we in Gythion, bij camping Melenti.

Het was weer een leuke, goed bestede  dag.  Nu uitrusten bij de bbq met een lekker koud drankje erbij.

Zondag 17 juni.

Weinig gedaan. Stukje langs het strand gelopen. Het was er druk, allemaal Grieken. Op het strand zagen we 2 nesten ( naderhand hebben we er meer langs de kusten gezien )  van zeeschildpadden. ( Careta- careta ) Er stond een bordje bij of we het nest met rust wilde laten. De zeeschildpadden leggen in augustus / september eieren hier. Dan is het overal hoogseizoen, wat het allemaal moeilijker maakt voor de schildpadden. Druk, veel licht, rotzooi op het strand. Ze leggen tussen de 80 - 100 eieren. Maar je mag over geluk spreken als 1 schildpadje het overleeft. Jammer hoor.

Maandag 18 juni.

Op naar Gythion.

We nemen de camper om er te komen. Het is maar 4 kilometer, maar je moet wel een berg over. Gythion is een leuk vissersdorp. Het ligt aan de golf van Laconie in het oosten van Mani. De huizen langs de kade hebben vrolijke gevels en hebben frisse kleuren. Eerst lopen we over de lange kade. Hier is alles ingesteld op toerisme. Terug lopen we de smalle straatjes erachter in. Daar zie je meer huizen van vroeger uit de Ottomaanse periode met houten balkonnetjes. ( Waar ik voor geen miljoen op ga staan ) Leuk om hier doorheen te wandelen. Daarna maar weer naar de camper toe.

Iedere morgen staat de zon hoog aan de hemel. 's Middags trekt het helemaal dicht en hoor je gerommel in de verte. Een avond hebben we een flinke hoosbui gehad. De temperatuur schommelt rond de 28 graden. Heerlijk.

1. Maria:
    27 juni 2018
    Krijg er steeds meer zin in mijn vakantie
    Mooi verhaal en mooie foto's weer
  2. Mariëtte Daniels-Meyer:
    27 juni 2018
    Kunnen die schildpadden dan op zoveel eieren liggen? Wat een groot aantal en wat zielig dat er maar 1 het overleeft. Jullie maken weer veel mee, ik heb ook gelezen dat jullie zomaar in een lift stappen waar niets bijstond, brrrr ik zou altijd denken dat hij onderweg blijft steken.
  3. Jeanne:
    Weer 2 leuk verslagen met mooie foto`s. Groeyjes
  4. Wendy:
    29 juni 2018
    Hahaha boefjes! Gewoon BIkkel meenemen :P. Foto's zien er weer jaloersmakend uit hoor <3. Later als ik groot ben, ook maar een keer rond gaan reizen door Griekenland. Kan je er een beetje leuk motorrijden ook?