Woensdag 20 juni.

20 juni 2018 - Monemvasia, Griekenland

Worden jullie al gek van al mijn reismails ??? Ik lig behoorlijk achter, dus probeer weer wat bij te komen nu het kan.

We verlaten Gythio en rijden richting Monemvasia. Wetende dat we straks dezelfde weg weer terug moeten rijden. 75 km. heen, 75 terug. Van meerdere mensen kregen we te horen dat dit stadje echt de moeite waard was. Dus nemen we die extra kilometers maar voor lief. We rijden langs een Byzantijns kerkje dat er mooi uitziet. We kunnen de camper hier parkeren, dus gaan we eens binnen kijken. We treffen het want het is echt een prachtig kerkje. Er is een vrouw bezig die Engels spreekt. Ze begint heel uitgebreid te vertellen over de geschiedenis van de kerk. Gebouwd ter ere van een overleden priester die in staat was om mensen te genezen. Hij verrichtte wonderen.

Als we Monemvasia inrijden, dan vragen we ons af wat of we hier zoeken. Eerst maar koffie drinken dan gaan we daarna wel kijken. We staan bij de zee. Voor ons is een schiereiland. Een grote indrukwekkende rots, die nu via een brug verbonden is met het vasteland.

Wat blijkt.........

Aan de achterkant va die rots ligt een volledig intact gebleven Middeleeuws stadje. Een van de mooiste van Europa.

In Monemvasia, verborgen achter de rots en kliffen, belaagd door de zee en wind, waant men zich aan het einde van de wereld. Alles is in de oude stijl gebleven. Geen auto's, scooters of wat dan ook. Alleen handkarren en ezels.

Via een stadspoort kom je de kastro binnen. Via een zigzag doorgang ( om vroegere indringers op te houden )

Het plaveisel op straat is ongelijk en soms glad. Veel natuurstenen muren en spitsbogen boven de deuren. Er is een plein met een kerk uit de 13e eeuw.  Via stenen trappetjes en gewelfde doorgangen kan je door het stadje  struinen. Het is hier oud......heel oud.

De stadsmuen gaan door de wijk naar beneden. Boven op de rotsen zie je overblijfselen van de stadsmuren, maar dat is verboden terrein. We lopen via smalle straatjes, steile trapjes, togen naar de bovenstad en de benedenstad. Wat een doolhof. Regelmatig loopt een straatje dood zodat we weer terug moeten.

Maar ook dit is een echte aanrader voor iedereen die goed ter been is !!!

Een heel leuk, oud, nostalgisch stadje met een straat vol barretjes en restaurants. Leve het toerisme....jammer.

We rijden 14 km. verder, naar Agio Fokas.

Via een mooie kustweg komen we er. Een mooi stukje natuur. Bij een baai, helemaal voor onszelf. Het water is heerlijk. Geweldig. Iets verderop is een kerkhofje met een klein kapelletje. Alles is wit. Ook de muur er omheen. En mooi plekje om te liggen ( alleen nu nog niet )

Aan de andere kant zien we de rots met het stadje Monemvasia.  Om 17u komen ze water aansluiten, zodat we daar een douche kunnen nemen, lekker makkelijk, hoeft het niet in de camper. Dat kan tot 19u.

En dan weer de bbq aan, drankje erbij......wat wil een mens nog meer ?????

Enige nadeel zijn de vele wespen.

1. Jeanne:
    27 juni 2018
    Nee hoor Ik vind het schitterend om die verslagen te lezen, dus ga door. Dit was ook weer interessant. Groetjes
  2. Maria:
    28 juni 2018
    Bljf daar maar lekker mee doorgaan hoor