Donderdag 21 juni.

25 juni 2018 - Olympia Archaeological Museum, Griekenland

We branden de camper ui 's morgens. Er staat geen zuchtje wind en we staan vol in de zon. dus besluiten we om weg te gaan. Onderweg hadden we gisteren een Lidl gezien. Dus vertrekken we zonder ontbijt, halen vers brood en wat lekkers erop en gaan daar ontbijten. Even vergeten dat het 65 km. verderop was haha. des te lekkerder smaakte het.We rijden weer naar Gythion maar rijden verder richting het schiereiland Mani. Een bergachtig schiereiland met grillige contouren, gescheiden van de rest van de Peloponessos door het Taigetosgebergte.

We gaan weer naar een camperplaats, nu in Diros, vlakbij grotten.

En WHAUW......wat is het hier prachtig mooi  !!!!

We staan weer pal aan zee, hebben dankzij de camper en de luifel schaduw. Windje van zee die in ons gezicht waait. Mooi uitzicht. TOP !!!

Wat een plek.Afkoelen in zee, lekker luieren en tot 's avonds laat buiten zitten. En geen vliegen en wespen.

Vrijdag 22 juni.

Na het ontbijt wandelen Gerard en ik naar de grotten van Diros. Via een raar pad achter de camper, lopen we omhoog. Nou ja.....lopen. Over keien, langs distels, maar het is te doen. Aan de andere kant van de helling zijn de grotten. We stappen binnen gelijk in een bootje. Doodstil blijven zitten, armen binnen de boot houden.  We krijgen ook een zwemvest om. Geluidloos glijden we de grot in. Vanaf de 1e seconde zitten we te genieten. Wat een geweldige mooie grotten. Door smalle tunnels, waar je echt moet bukken. Dicht tegen elkaar kruipen als het smal wordt. Glashelder water waar we over varen. Om in grote open ruimtes te komen.. WHAUW....WHAUW....WHAUW.....wat is het hier mooi.Toch wel een van de mooiste grotten die we gezien hebben. Ook omdat je in een bootje vaart. Dan doen we zo'n 20 minuten. Daarna nog zo'n 15 minuten langs de stalagnieten en stalagtieten lopen en dan staan we weer buiten.

Wat kan het leven toch een feestje zijn.

We staan op een prachtige locatie. Geweldige grotten gezien, mooi weer. Meer kan een mens toch niet wensen. Gerard gaat nog een poosje snorkelen, lekker toch.

's Avonds komen er 2 mannen met paarden aanrijden. Ze nemen de paarden mee in zee om af te koelen. Leuk gezicht hoor. De zee is best wel wild. Ze blijven zeker 15 minuten in de zee met ze. Voorlopig kunnen ze ons dit niet meer afpakken.

Zaterdag 23 juni.

Om half 9 rijden we al weg, lekker op tijd. We gaan naar Finikounda, 150 km. verderop. Daar rij je ongeveer 4 uur over.

Door de bergen waar we steeds door kleine, gezellige dorpjes rijden. Heel leuk met al die smalle straatjes. Weer valt het op dat we alleen maar mannen zien zitten bij de barretjes. Geen vrouw te zien. Volgens Gerard hoort dat zo, vrouwen in het huishouden en op het land, mannen in de kroeg. Eikel !!

Om half 1 zijn we al in Finikounda op camping Anemomilos.  Wat een volk, allemaal Duitsers. Bijna geen vrije plek meer te vinden. Alles staat bom bovenop elkaar. Uiteindelijk zien we er een, helemaal achterin, met schaduw, niemand om ons heen. En sateliet !!!!

Maandag 24 juni.

We zeggen Finikounda vaarwel en vertrekken weer.

We gaan richting Olympia. We willen overnachten in een groot duingebied. Maar onderweg begint het behoorlijk hard te regenen. En als we het gebied inrijden houdt het op met regenen en begint het te hozen. eerst maar koffie drinken, dan zien we daarna wel. Even stopt de regen om daarna dubbel zo hard terug te komen. ALLES staat blank. Wegwezen hier, want het  is  allemaal zandbodem .Je ziet niet meer hoe of je moet rijden, het is een grote plas. Blij als we op de normale weg uitkomen.Ook hier staat alles blank, maar de ondergrond is hard. Golven water stroomt over de weg. Watervallen vanaf de daken. Daarom is alles zo groen hier haha. Auto's staan stil langs de weg, maar dat heeft geen zin want dit gaat een hele tijd duren. Wij rijden heel rustig door het betere weer tegemoet. We gaan naar een andere camperplaats bij een haven.

Tijd geleden dat we ZO slecht weer gehad hebben. Maar de camper is weer schoon gewassen.

Als we Katakolou binnen rijden worden we happy. Het is droog, we kunnen op het uiterste puntje van de parkeerplaats staan met uitzicht op de bootjes. Voor ons liggen 2 cruiseschepen. Een uit Noorwegen en een van de MSC.

Alle winkeltjes en barretjes zijn open. Als de cruiseschepen wegvaren dan gaat alles weer dicht. Het is hier druk en gezellig. We wandelen langs de winkels, gaan bij de havenmeester 5 euro betalen voor stroom en dan heerlijk op de bank genieten van het uitzicht.

Leuk om de cruiseschepen weer te zien vertrekken. Zat gedaan toen we zelf op cruise waren, maar nu zie je het vanaf de kant.

Het begint nu ook hier te regenen, dus de rest van de avond zitten we binnen.....voetbal kijken.

Dinsdag 25 juni.

Na een hele nacht regen is het nu droog. Op naar Olympia. Als we die richting opkijken, dan zien we lichte wolken.

Olympia is de geboorteplaats van de Olympische gedachte en neemt een aparte plek in binnen de geschiedenis van de Griekse heilige plaatsen en de geschiedenis van Griekenland.

Het is de enige plek waar na 2700 jaar nog dezelfde geest bewaard is gebleven. De overblijfselen van vroeger tijden zijn nog steeds indrukwekkend om te zien.

Het museum waar bijna alle vondsten van deze plaats te zien zijn, is een van de mooiste van het land.

Het terrein is in drieen gedeeld. In het midden het heiligdom zelf, een groot vierkant gebied afgebakend door een muur. Daaromheen liggen de bijgebouwen, het eigenlijke  "Olympische dorp "

Hier trainden de atleten en verbleven de belangrijke gasten en de priesters.

Aan de uiterste rand lag het sportterrein met het stadion en de renbaan.

Het eerste uur houden we het droog, het is er heerlijk rustig. Het is echt de moeite waard om dit alles te bekijken. Als we helemaal achterin zijn begint het opeens te hozen. Binnen een paar minuten staat ook hier alles blank.  Ach, we zijn toch al nat, dus lopen we door. Zo hebben we alles bekeken voordat we doorweekt tot op ons hemd het museum binnen lopen.

In het museum heb je 11 zalen. Je ziet er prachtige vondsten. Bronzen voorwerpen zoals wapenuitrusting en griffioenen. Terracotta beeldjes. Prachtige beelden. Teveel om op te noemen. Maar zeker de moeite waard.

Als we naar de camper terug  lopen, komen ons heel veel mensen tegemoet.  Allemaal van een cruiseschip. De MSC Musica....hebben wij ook mee gevaren. Er staan wel 40 bussen. Het ziet zwart van de mensen, beter gezegd, blauw door de regenjassen. Blij dat we alles gezien hebben voordat de hele meute eraan kwam.

Vanuit Olympia rijden we naar een camping. Een hele mooie met zwembad.

Maar als we daar komen zijn er bijna geen plaatsen meer vrij. Zeker niet voor campers van ons formaat. Er zijn veel plaatsen met een zandbodem, daar zakken wij in weg. Je ziet diepe sporen van auto's die daar weggereden zijn. Ook hier bijna alleen Duitsers.

We hebben het op 2 plaatsen geprobeerd, maar als we dan eindelijk stonden , maar de camper via de levels gelijk moest zetten, dan zakte die krengen gewoon de grond in. Nu balen we toch wel. We gaan hier weg. Mooie camping, slechte plaatsen.

Gelukkig is er 5 minuten verderop nog een camping. Eenvoudiger, sfeervoller, volop groen. Hier vinden we wel een plaats waar we zo in kunnen rijden. Het sanitair is echt heel oud, maar verder is het prima.

Hier blijven we.

Donderdag 28 juni.

Zo.....he he. Ik ben weer helemaal bij. Jullie ook. Nu gun ik jullie een poosje rust. Morgen gaan we verder trekken richting Meteorakloosters. Het laatste wat we willen zien in Griekenland.

1. Marijke:
    28 juni 2018
    Je schrijft zo aanstekelijk dat ik zin krijg alles te gaan bekijken. Blijf dit volhouden!
  2. Jeanne:
    28 juni 2018
    weer een leuk verslag. gelukkig niet al te veel last gehad van al die regen. We zagen beelden op de tv van de overlast met wegdrijvende auto`s e.d ,maar jullie zijn er goed doorheen gekomen. ben nu al benieuwd naar het volgende verslag. Groetjes
  3. Maria:
    28 juni 2018
    Ik blijv ervan genieten, van de verhalen en ook van de foto's
  4. Wendy:
    29 juni 2018
    Hahaha ja, heel leuk hoe enthousiast je schrijft :D. Ik word er zelf ook helemaal enthousiast van gelijk ;-). Balen van die regen! Hopelijk wordt het snel wat beter.
  5. Ed:
    1 juli 2018
    Mooi verhaal en interessant. Natuurlijk Is Gerard geen eikel.ziet juist alles op de goede manier hoe de verhoudingen moeten zijn. Groetjes en voorzichtig.
  6. Henk en Ieey:
    1 juli 2018
    Mooie verhalen weer Nicolet. Af en toe een regenbui is niet zo erg. Maar wateroverlast zit je niet op te wachten. Gelukkig van korte duur en hebben jullie geluk gehad. Nou we wachten de laatste verhalen weer af, want het blijft leuk hoe je schrijft. Dikke kus vanbons