Woensdag 16 mei.

18 mei 2018 - Pogradec, Albanië

Vandaag zijn we 41 jaar getrouwd voor de wet. Wat gaat de tijd toch snel.  Wat heerlijk dat we nog steeds zulke goede maatjes van elkaar zijn.

Ik ga de camper soppen, die is niet zo proper meer na al die regen. Gerard gaat proberen om onze maaltijd voor vanavond te vangen......oftewel....vissen.

's  Avonds gaan we toch maar naar het restaurant op de camping. Het ligt aan het meer dus hebben we een leuk uitzicht.

We bestellen,, Meze,, voor 2 personen. Op aanrader van een Hollander die we tegen kwamen. Geen idee wat het is.

De tafel komt helemaal vol te staan. We krijgen malse biefstuk met gebakken rijst. Komkommer, tomaten, augurken, ui, gourget, paprika, blokjes kaas en een yochurtsaus en Turkse pizza.

Het smaakt allemaal heerlijk, we doen de tafel echt eer aan. De bediening is erg vriendelijk. Een sprankelend, stralend meisje die het leuk vindt dat wij enthousiast zijn. Gerard neemt bier en ik rode wijn. We laten het ons allemaal goed smaken. Als toetje nemen we Baklava. Traditioneel eten van Albanie, zei het meisje. Als we af willen rekenen krijgen we van haar een glaasje Raki.

Kost ????????    22 euro, ongelooflijk.

Alles is weer schoon en ingepakt, morgen gaan we weer weg.

Donderdag 17 mei.

Om 9.15 u.  zijn we al vertrokken. Wat nou vakantie.

Het blijft een genot om door het land te rijden. We zien de mooiste huizen. Veel onbewoond, maar plaatjes om te zien. Veel restaurants en hotels, de een nog mooier als de ander. Mooie winkels, goede wegen.

Albanie is het armste land van Europa, maar daar zien wij weinig van. We denken dat we dan echt het binnenland in moeten en dat lukt niet met de camper. Alleen als we door de grote steden rijden dan merk je het wel. Daar zijn de wegen slecht. Gaten en kuilen in de weg,  soms behoorlijk diepe. We maken af en toe echt een klapper. Dus....als het even kan...dan slingeren we er omheen.  Maar het is een gekkenhuis in de steden. Er lopen gigantisch veel mensen rond. Heel veel auto's, brommers en karretjes met paarden ervoor. Gerard moet goed op de weg letten, ik kijk mijn ogen uit.

Buiten de steden zijn ze druk bezig met nieuwe wegen aanleggen.

De mensen zijn erg vriendelijk.

In de hoofdstad Tirana zie je nog wel huizen uit het jaar prik.  Echte bouwvallen.

We rijden verder door een mooi berglandschap. Dankzij een nieuwe weg hoeven we niet meer te slingeren over de bergweggetjes.  Scheelt een heleboel.

En dan zien we tussen de bergen door het meer van Ohrid liggen, ons einddoel van vandaag. Daar aangekomen kan je 2 kanten op. De ene kant is Macedonie, de andere kant is Albanie.  Wij blijven aan de Albanese kant.  We rijden de stad Pogradec binnen. Opvallend zijn de vele mineretten die we zien.  Hier wonen dus veel  Moslims.

Nog 3 km. te gaan. Over een weg.....nou.....weg....het mag geen naam hebben. Allemaal gaten en scheuren erin. We schommelen alle kanten op. Alle kleding van de hangkast ligt weer op de bodem van de kast.

Uiteindelijk komen we bij camping Arbi aan.  Een kleine, knusse camping aan de rand van het meer van Ohrid, alleen de weg oversteken.

En WEER hebben ze hier wifi. Ongelooflijk, het is hier veel beter als in Spanje en Portugal. En overal gratis.

We gaan weer uit eten, nou nou....haha.

Bij het restaurantje op de camping. Uitkijkend op de tuin en het meer.

We bestellen, op aanraden van de eigenaar, Koranvis.  Familie van de forel, maar deze heeft rode vlekken op zijn vel. Deze vis kan alleen gevangen worden in dit meer en het Russische Balaikameer. Het is een zeer exclusieve vis dus.

We lazen op internet dat Queen Elisabeth het hier gegeten heeft en zo weg was van de smaak dat ze het regelmatig over laat vliegen naar Engeland bij classy diners.

Hij smaakte ook echt heerlijk.  Patat en rauwkost erbij.  Albanees wijntje, ons hoor je niet klagen.

1. Maria:
    18 mei 2018
    Ook die kant hebben wij tijdens een excursie bezocht ook erg mooi
  2. Haagies:
    18 mei 2018
    Klopt. Het is een mooie omgeving
  3. Jeanne:
    19 mei 2018
    Leuke verslagen weer .Reis in gedachten met jullie mee haha. Groetjes
  4. Marian:
    20 mei 2018
    Wij zitten ook bij jullie op de camping, grappig..... Wat een land hè Albanië !
  5. Haagies:
    20 mei 2018
    Toevallig zeg. Zijn ondertussen in Griekenland aangekomen. Veel reisplezier jullie
  6. Haagies:
    Zijn jullie al thuis Jeanne. Of nog in Frankrijk