Woensdag 4 juli.

11 juli 2018 - Agios Panteleimonas, Griekenland

Na 3 heerlijke dagen op de camperplaats doorgebracht te hebben gaan we weer verder. Het was echt een TOP plek waar we lekker geluierd hebben. Vandaag willen we naar een vestingstadje, Ioaninna. Maar als we daar aankomen, blijkt het een hele grote stad te zijn. En verschrikkelijk druk. In file rijden we door de hoofdstraat, om na een half uur het eind van de straat te bereiken.  Dat is het niet  We rijden langs de vestingmuur, maar daarachter heb je weer gewone drukke straten. De camperplaats is vreselijk. Je staat heel dicht tegen elkaar aan. Je mag er geen stoelen buiten zetten. Het is 36 graden.Veel te warm om binnenin een camper te zitten. Dat is het niet. Het is pas 13u dan ga je ook niet de hele dag door de stad wandelen totdat het bedtijd is, dus we gaan weer weg hier.

Dan maar gelijk richting Meteora.

Het laatste stuk is weer geweldig mooi en we zien rotsen die we nog nooit eerder gezien hebben. Kale, hoge rotsen waar bovenop de kloosters gebouwd zijn.  We komen bij camping Vrahos aan in Kastraki.  Met uitzicht op de rotsen.

EN......een zwembad, die hebben we bij deze temperaturen hard nodig.

Donderdag 5 juli.

Na het ontbijt gaan we eerst op de fiets naar een health centre voor controle van mijn teen. Het vocht uit mijn voet is weg en er komt weinig vocht meer uit mijn voet, maaaaaaarrrrrr.........

Ze hadden nog nooit zo'n teen gezien. Nog 5 dagen antibiotica en verbinden met fucidinegaas. Dan moet het goed komen. Gelijk maar het stadje Kastraki gaan verkennen, nu we er toch zijn. Het is een gezellig stadje om even doorheen te wandelen. Lekker een latte macchiato gedronken op een terras. En dan weer terug naar de camping. Nu is het veel klimmen, dus ....veel lopen, want dat redden we niet ( ik zeker niet, Gerard bijna wel )  Maar het is maar 10 / 15 minuten van de camping vandaan.

Fietsend, lopend en zwetend komen we op de camping aan. Gelijk maar naar het zwembad om af te koelen, Gerard duikt in het water, ik neem een douche.

De hele dag is het ongelooflijk heet 38 graden. Geen zucht wind. Pas om een uur of 11 's avonds begint het iets af te koelen. Dankzij de gekochte ventilator kunnen we een beetje slapen. We klagen niet hoor......of wel......

Vrijdag 6 juli.

Om 9u. gaan we met de bus naar de  Meteora kloosters.

In het gebied van de Meteora kloosters staan 60 merkwaardige , stenen rotsen      ( torens )  sommige meer dan 300 meter hoog. In de 11e eeuw vestigden de eerste monniken zich in deze streek. Eerst hadden ze zich gevestigd in de grotten die geschikt waren voor een kluizenaarsbestaan. Maar in de 14e eeuw  kwam er een breuk . Daarop werden boven op de rotsen, onder de moeilijkst denkbare omstandigheden kloosters gebouwd.  Er waren er 24 maar er zijn er nu nog 6 in gebruik.

We beginnen bij de bovenste, het groot Meteron. Boven op een indrukwekkende 623 meter hoge rotspiek gebouwd tussen 1356 en 1370 door monnik Atkanasios. Via heel veel trappen kunnen we er komen ( Speciaal voor het toerisme gemaakt )  Vroeger ging het via een kabel en lange trappen.  Wat een geweldig uitzicht hebben we vanaf hier over de vallei.

Mooi om te bezichtigen.

We lopen langs de toren waar vroeger de voorraden omhoog gehesen werden.  Er is een wijnkelder, een kelder met allemaal doodshoofden.

Midden in het complex staat het Katholikon, een kerk met mooie fresco's.

Er is een museum met goed bewaarde boeken en geschriften op perkament.

Na 1 1/2 uur wandelen we naar het 2e kloosters, daarvoor moeten we een stuk naar beneden lopen.  Dit is het Varlaan kloosters. Hij ontleent zijn naam aan de eerste kluizenaar die zich in 1350 op de top van deze 373 meter hoge rotspiek vestigde. Het heeft 22 jaar geduurd voor al het materiaal dat nodig was voor het klooster boven was. Helaas, als we ervoor staan dan blijkt hij gesloten te zijn op vrijdag. Pech !!

Een Hollander die naast ons op de camping staat zegt dat het nonnenklooster zo'n mooie kapel heeft. Weer een stuk lopen, maar hij is zo vriendelijk om ons erheen te brengen met zijn auto, heel aardig.Het is het enige nonnenklooster hier . Sinds 1961.

Er is een kapel maar die viel ons erg tegen. Verder was er niets. En daar staan we dan.....halverwege de berg.  Geen bus, geen taxi. OF we moeten een heel eind omhoog lopen OF we moeten een paar kilometer naar beneden lopen, maar het is zo heet....Er staat een touringbusje en die belt...gelukkig....en taxi voor ons. Beetje teleurgesteld komen we weer op de camping terug. Het 1e klooster was prachtig, de 2e gesloten, de 3e viel tegen, de 4e was weer gesloten. We gaan gauw naar het zwembad, maar zelfs daar, in de schaduw, valt de hitte als een deken over ons heen. Het is nu 40 graden of wat meer.

's Avonds gaan we uit eten op de camping. Eenvoudig, maar erg lekker. Toch nog een leuke afsluiting van de dag. We gaan alles weer inruimen want morgen gaan we weer naar..............................

Zaterdag 7 juli.

Agio Pantheleimonas. Het Limhi Vegoritismeer met de pelikanen.

Onze eerste stop in Griekenland en nu dus ook onze laatste stop.

Het is zo vertrouwd allemaal. Het enige verschil is dat de vissteigers nu vol staan met vissers.

We vinden het alle twee heel leuk om hier onze rondreis af te sluiten. Zondag blijven we ook hier. Met recht een rondreis. Na 7 1/2 week door Griekenland gezworven te hebben  komen we hier weer uit. We vinden het met recht een van onze mooiste rondreizen . Echt een aanrader voor mensen die van natuur houden. Wat een prachtig mooi land. Schitterende natuur, vriendelijke mensen die trots op hun land zijn.En stabiel weer. 1 1/2 dag regen, verder alleen maar prachtig weer, al zijn de laatste 2 dagen te veel van het goede. We steken de BBQ aan, drankje erbij, kaarsen aan. Heerlijke afsluiting van Griekenland. Op naar Servie.

1. Jeanne:
    11 juli 2018
    Leuk verslag hoor en al weer 7en een halve week onderweg. Wat gaat de tijd snel. Ik hoop dat het beter gaat met je teen. Toch vervelend.
    Heb je geen last met lopen? Kijk weer uit naar het volgende verslag. Groetjes.
  2. Maria:
    13 juli 2018
    Nu dus weer op de terug weg via Macedonië Servië
  3. Haagies:
    15 juli 2018
    Gaat goed met mijn teen. Al het vel is vernieuwd. Nog een stukje bovenop dan is mijn hele teen met nieuw vel. Mooi roze nu met 9 bruine tenen. Fraai gezicht. Maar kan mijn schoenen weer aan. Groetjes
  4. Wendy:
    16 juli 2018
    Je mag geen stoelen buiten zetten? Hoe gek is dat dan. Sterkte met je teen! Altijd wel wat jij he :p.